Publicat pe

Cum gatim linte si ce beneficii are pentru sanatatea noastra

Linte

Linte egal proteine

Printre primele plante cultivate de om gasim si linte. Cu toate ca multi dintre noi inca descoperim aceasta leguminoasa, ea exista din cele mai vechi timpuri. Originara din Orientul Apropiat, lintea a primit de-a lungul timpului un interes deosebit din partea celor care aleg alimentatia sanatoasa. Preferata de populatia asiatica si mediterana, de vegetarieni in special, lintea a devenit usor-usor si preferata europenilor.

Este o leguminoasa care se digera rapid, asa ca nu ar trebui sa ne lipseasca din alimentatie. Lintea este una dintre cele mai bune surse de proteine, alaturi de mazare, soia si fasole. O ceasca de linte gatita contine peste 17 grame de proteine. Este deosebit de hranitoare pentru vegetarieni, oferindu-le proteinele si nutrientii necesari organismului. Putem spune despre linte ca este saraca in grasimi, dar foarte bogata in fibre alimentare.

Beneficii pentru sanatate

Aceasta planta este o buna sursa de antioxidanti – compusi ce apara celulele din organism de radicalii liberi. Fiind bogata in fibre solubile si insolubile, consumul de linte contribuie la prevenirea bolilor cardiovasculare. De asemenea, normalizeaza nivelul colesterolului din sange si incetineste asimilarea glucozei din alimente. Lintea este deosebit de benefica pentru tranzitul intestinal, previne tulburarile digestive, creste rezistenta fizica la efort si combate anemia.

Consumati linte si daca suferiti de insomnie, pentru tratament post-operatoriu, pentru sanatatea oaselor, a dintilor, dezvoltarea si regenerarea tesuturilor. Lintea contine fosfor, zinc, magneziu, fier, vitaminele B1,B2, B3, B5, B6, B9. Deoarece este saraca in grasimi, dar foarte bogata in fibre, lintea este ideala pentru cei care sunt la dieta. Are un continut moderat de calorii si este foarte satioasa.

Cum gatim lintea?

De obicei, cumparam lintea, vrac sau ambalata, destul de curata. Pentru mai multa siguranta, se intinde lintea pe un prosop si se aleg impuritatile, daca este cazul. Se clateste lintea cu apa rece.

Deoarece este o leguminoasa care se gateste destul de repede, nu este nevoie sa fie lasata la inmuiat. Daca totusi alegeti sa o lasati la inmuiat, la o masura de linte uscata trebuie sa adaugati trei de apa. Pentru a o gati, la o masura de linte uscata, se adauga o masura si jumatate de apa. De exemplu, o ceasca de boabe uscate se gateste cu o ceasca si jumatate de apa. Lintea se adauga in apa cand aceasta fierbe, iar sarea se pune spre final pentru a nu se inmuia prea mult.

Lintea se gaseste in diferite sortimente: verde, maro, rosie, galbena, neagra. Cea mai cunoscuta este lintea verde si lintea rosie. Lintea verde se fierbe 40-50 de minute, iar cea rosie 20-30 de minute. Daca se adauga in salata, orez sau legume se fierbe astfel incat boabele sa ramana intregi. In cazul in care se face supa-crema, lintea se fierbe mai mult, pentru a obtine o pasta cremoasa. Este indicat sa o gustati in timp ce o gatiti pentru a avea un rezultat optim! Lintea poate fi preparata cu carne de pui, carne de porc, orez, quinoa, legume la tigaie, branza, carnaciori. Se poate adauga in salate, se pot face chiftelute din linte, pateu, mancaruri raw vegan, tocanite, supe, ciorbe, pilaf, mujadarrah.

Tipuri de linte

Trebuie sa stiti ca fiecare sortiment de linte are un gust diferit. Lintea verde are un gust fin, de nuca, usor piperat si este recomandata pentru salate, pilaf, tocanite, mancaruri diverse. Lintea rosie este dulceaga, un sortiment rar, ideal pentru piureuri. Lintea maro este tare la fiert, are un gust neutru, este indicata a se folosi la supe si garnituri. Lintea neagra este utilizata in retetele indiene, are o aroma puternica, bogata, textura moale. Lintea galbena are un gust dens, de nuca, si poate fi folosita in mancaruri cu carne, salate, tocanite, ciorbe, supe.

Oricare dintre sortimentele de linte poate fi fiarta, asezonata cu ulei de masline, lamaie, diferite condimente, ierburi aromate si consumata simpla. Nu este indicat sa amestecam mai multe tipuri de linte la fiert deoarece exista posibilitatea ca un sortiment sa devina pasta, iar altul sa fie prea tare.

Deoarece nu este un aliment alergeni, lintea poate fi consumata si de persoanele mai sensibile. Copiii vor avea, de asemenea, numai beneficii in urma consumului de linte. Sanatoasa, gustoasa si poate fi gatita in foarte multe combinatii!

Lasă un răspuns