Publicat pe

Ce ne binedispune?

Nu mai este de mult o noutate pentru niciunul dintre noi faptul că stresul ne afectează în fiecare zi, oricât am încerca să ne dovedim că suntem puternici și putem face față cu brio oricărei situații. Situațiile tensionate ne dau multe bătăi de cap. Ori suntem stresați la serviciu, ori ceea ce este provocator, facil sau chiar relaxant pentru o persoană, pentru o alta poate deveni amenințător sau imposibil de realizat, ori neajunsurile ne ocupă mult mai mult timp decât găsirea soluțiilor, ori diferitele situații personale sau dorințe…Viața este grea pentru mulți dintre noi, după cum ne place să spunem și, de cele mai multe ori, cel mai greu este să găsești soluția. Fie ea chiar și cea mai simplă, este totuși o soluție, un alt gând.

Stresul este un fenomen psihosocial complex ce decurge din confruntarea persoanei cu cerințe, sarcini, situații, care sunt percepute ca fiind dificile, dureroase sau de mare importanță pentru persoana respectiva. O definiție “à la carte”. Adevărată.

Orice problemă fără rezolvare ne creează o stare de tensiune, de încordare și de disconfort, de frustrarea sau deprimare. De stres. Diferențele individuale în ceea ce privește răspunsul la stres sunt datorate atât componenței genetice, cât și experiențelor de viață diferite.

Cu toate că mulți consideră că alimentele nu sunt importante pentru starea de bine a organismului, este evident că produsele bine alese ne ajută să rezistăm mai bine la solicitări. Atunci când suntem stresați, din orice motiv, ni se întâmplă să nu mâncăm. Apoi, devenim prea obosiți și considerăm că nu putem înghiți nimic. Dacă problemele își găsesc rezolvare, și organismul trece pe “starea de mai bine”, automat apare senzația de foame. Satisfacția depășirii anumitor dificultăți sau simplul fapt că ziua s-a încheiat ne conduce spre dorința de a mânca rapid ce ne este la îndemână. Greșit.

Cât poate fi de greu să mănânci oarecum regulat, să ronțăi ceva pentru a căpăta puțină energie?! Pentru mai multa răbdare, liniște, concentrare pe muncă sau pe învăţat, trebuie să fim atenți ce consumăm. Ne place sau nu, ne trebuie zilnic un echilibru şi un stil de viaţă sănătos pentru a face față tuturor situațiilor. Una dintre cele mai plăcute metode de înlăturare a stresului este mâncatul. Este însă foarte important să consumăm, în cantități acceptabile, alimente care combat stresul.

Ce ne binedispune?

Fisticul este indicat împotriva efectelor nefaste ale stresului, scăzând nivelul de colesterol din sânge și tensiunea arterială. Tot ce trebuie sa faci este sa consumi 20-25 de boabe de fistic zilnic, mai ales dacă analizele de sânge îți spun că ai colesterolul prea mare. Deoarece conţine din belşug vitamina E, cupru, mangan, magneziu, potasiu, vitamina B6, fibre, proteine și fitonutrienți, fisticul ajută cu adevărat la menţinerea greutăţii, a sănătăţii în general şi a frumuseţii pielii. În fistic se regăsesc carotenoide, luteină şi zeaxantină, compuşi care rareori se găsesc în alte alimente în cantitate atât de mare, şi care au capacitatea de a neutraliza efectele radicalilor liberi, aceşti duşmani ai corpului responsabili de numeroase maladii degenerative cronice.

Migdalele au proprietatea de a proteja organismul. Conțin grăsimi sănătoase și foarte multe fibre, magneziu, care ajută organismul să transforme carbohidrații, proteinele și grăsimile în energie.

Caju este o nucă ce crește în mod ciudat în afara unui fruct.  Este benefic pentru sistemul cardiovascular și pentru o inimă sănătoasă – datorită conținutului mai scăzut de grăsimi decât a altor nuci, constituit mai ales din acid oleic și grăsimi mononesaturate care se găsesc și în uleiul de măsline. Gustul său foarte plăcut, dar și calitățile sale de a înlocui cu succes smântâna și alte produse lactate, au adus caju în atenția vegetarienilor și a celor care doresc puțină varietate și vor să încerce ceva nou și delicios. Consumat cu moderaţie, caju-ul ajută chiar la scăderea în greutate, conferă saţietate, ţine sub control nivelul de colesterol, previne migrenele şi tensiunea arterială crescută. Un studiu desfășurat la Universitatea Harvard, SUA, vorbește chiar despre faptul ca efectul acizilor grași omega 3 si al urinei, substanțe care se găsesc din belșug în nuci, este asemănător celui al medicamentelor antidepresive.

Ciocolata neagră te ajută să te relaxezi, reduce nivelul hormonilor de stres din sânge și induce o stare de bine. Una, două cubuleţe de ciocolată cu conţinut de cacao de cel puţin 70 la sută conţin antioxidanţi excelenţi care te vor binedispune.

Scorțișoara are proprietăți extraordinare deoarece ajută ca zahărul din organism să fie transformat în energie și nu în grăsime. Folosită în dulciuri, cafea, ceaiuri, mâncăruri sau salate, aceasta poate diminua pofta de dulce și mimează efectele insulinei.

Orezul brun este un aliment important în prevenirea stresului. Acesta conține antioxidanți care ajută în cazul stresului psihic, conținutul său nutritiv are proprietăți antidepresive, este o sursă minunată de proteine, fibre și acizi grași sănătoși. Datorită conținutului de seleniu, orezul brun este benefic pentru o inimă sănătoasă. Hrănește organismul și nu conține elemente dăunătoare organismului.

Ceaiul verde are efect calmant și relaxant, reducând stresul. Un consum zilnic de ceai asigură un aport important de vitamine, acid folic, fiind un foarte bun stimulent intelectual și fizic. Ceaiul verde este bogat în antioxidanți puternici, cum ar fi polifenoli, catechine și flavonoide, și se mândrește cu numeroase beneficii pentru sănătate.

Semințele de susan diminuează stresul prin compoziția bogată în zinc. Acest mineral îmbunătățește metabolismul acizilor grași și producerea de serotonină care au un rol important în reducerea stresului. Semințele de susan conțin vitaminele A, B, C și E, sunt o sursă bună de seleniu, magneziu și fosfor, având un conținut scăzut de grăsimi și sodiu.

Semințele de floarea-soarelui sunt bogate în potasiu, complexul de vitamine B12 și zinc, substanțe al căror nivel scade mult în timpul perioadelor de stres. Conțin vitamina E, un antioxidant care previne apariția bolilor de inimă. Sunt recomandate femeilor gravide și copiilor, pentru conținutul ridicat de vitamine B. Au darul de a reduce pofta de nicotină și reduc riscul de a vă îmbolnăvi de inimă.

Fulgii de ovăz contribuie la producerea serotoninei, o substanţă care ajută creierul să se relaxeze. Fulgii de ovăz au un conţinut ridicat de fibre pe care stomacul le digera în mai mult timp astfel încât îţi poţi păstra buna dispoziţie mai mult timp. Când ştii că vei avea o zi grea la serviciu, optează pentru fulgi de ovăz la micul dejun și vei beneficia de o bună dispoziție.

Busuiocul este cunoscut ca un condiment important în anumite preparate, însă are și proprietăți de calmare a sistemului nervos. Ceaiul de busuioc are rolul de a reduce nivelul de cortizol din organism.

Alunele de pădure sunt recomandate în stările depresive deoarece exercită efecte tonice asupra sistemului nervos. O cură cu alune de pădure este deosebit de benefică pentru organism.Specialiștii le recomandă pentru neurastenie, stări stresante și depresie. Persoanele care consumă alune nu fac nevroze avansate deoarece consumul de alune asigură concentrația de potasiu necesară pentru odihnirea creierului și activează neuronii scoarței cerebrale și centrii implicați în relaxarea psihică.

Lasă un răspuns